Charakteristika metody

Cílem metody Kostka je ukázat problém z různých pohledů – není pouze jedna strana mince, dokonce ani dvě strany. Může jich být i více – v našem případě je žákům postupně zadáváno právě šest různých pokynů, jejichž prostřednictvím mohou problematiku zkoumat, přičemž je využit symbol hrací kostky s šesti stranami. Důležité je, jak oni sami na danou věc nahlížejí.

 Přinesla jsem  do třídy kostku, vytvořenou z kartonu, polepenou papírem. Místo obvyklých šesti čísel jsou na stranách kostky napsána následující slova: popiš, porovnej, asociuj, analyzuj, aplikuj, argumentuj pro a proti. Jednotlivé strany vyjadřují různé pohledy, jimiž lze určité téma zkoumat.
Stanovila jsem námět, o kterém žáci pomocí kostky přemýšleli. V hodině přírodovědy jsme probírali elektrické spotřebiče , zvolila jsem tedy varnou konvici.

Žáci si ze šesti stran mohli vybrat  tři strany nebo házet kostkou. Každou stranu zpracovávali tři minuty.
Na závěr si jednotlivé strany kostky žáci přečetli  ve dvojicích, tj. např. každý vybral dvě, které považoval za nejzdařilejší, a přečetl je spolužákovi. Někteří žáci  sami přečetli některou ze stran kostky nahlas.

 

Ukázka prací:


Kamča


Porovnej/srovnej: podobá se džbánu, váze, konvi


Argumentuj: je to dobré, protože nám uvaří vodu na čaj, kávu apod.. Ale není to dobré, protože se můžeme opařit.


Analyzuj: je to z kovu, plastu, z ocele

 

 Onďa


 Popiš: stříbrná barva, černá barva, ucho, odměrka


 Asociuj: čaj, horká voda, pára, hrnek, cukr, med, horký nápoj


Argumentuj: k teplé vodě, k uvaření čaje, k zalití polévky z pytlíku, je to ale nebezpečné, protože je to zapojené do elektriky.


.

 

 KLIKNI