Daltonské bloky 

HONBA ZA PIRÁTSKÝM POKLADEM

Naší pirátskou lodí proplouváme divokými vodami plných nástrah a nebezpečí.

Jednou jsou to slovní druhy, vyjmenovaná slova, skladba slov

a jindy třeba násobení, dělení, zaokrouhlování, řešení netradičních slovních úloh,

rozdělení živočichů, putování vesmírem,  toulky naší vlastí apod. My se ale nástrah nebojíme!

Jsou to pro nás výzvy, které zdoláme, jak nejlépe umíme,

abychom naše plavidlo i s posádkou dostali zdárně do cíle a nalezli pirátský poklad.

 

Daltonský plán

Hlavní myšlenkou daltonského plánu je odlišná organizace vzdělávání na rozdíl od jiných tradičních směrů.

Mezi učitelem a žákem existuje určitá úmluva o harmonogramu práce na určité období.

Žák rozhoduje sám o své práci, sám si určuje tempo a učí se spolupracovat s ostatními žáky.

Daltonský plán není nikdy jediným systémem ve škole, vždy se zařazuje jako doplněk k tradičnímu školnímu systému.

 

Daltonský plán je způsob výuky, který staví na třech základních principech:

  • volnost - být zodpovědný za své učení
  •  
  •  
  • samostatnost - být samostatný při plnění úkolů
  •  
  •  
  • spolupráce -  učit se pracovat v kolektivu

 

Jak to může vypadat ve třídě?

Žáci např. dostanou zadánu práci na 3 - 4 vyučovací hodiny.

Zadání se provádí buď zápisem na tabuli nebo na jednotlivé úkolové karty, které žáci mají vždy na očích.

Poté obvykle následuje moment odložené pozornosti, kdy žáci o úkolech přemýšlejí, plánují si své strategie učení.

Např.: začnu nejednodušším úkolem nebo naopak tím nejnáročnějším?

Jako první si vypracuji to, co mne baví nebo naopak začnu něčím, v čem nejsem tak dobrý?

Začnu úkolem, který mi zabere nejvíce času nebo naopak?

Během této doby se žáci nedotazují učitele.

Je jen na nich, aby o úkolech přemýšleli sami nebo se dotazovali svých spolužáků.

 

K principům daltonské výuky patří, že si žám sám zvolí pořadí úkolů.

A tak se vám běžně ve třídě stane, že část dětí vypracovává matematické úkoly,

jiná část třeba píše slohové cvičení a přitom se snaží dodržovat dohodnutá třídní pravidla.

 

Daltonské principy

 

 

 

 

Daltonský úkol

Co je to daltonský úkol?

Jedná se o úkoly, které jsou dokončeny v dohodnutém termínu. Úkoly se dělí na:

  • povinné - plní všichni žáci
  • dobrovolné - žák si volí z několika nabídek dle svého zaměření
  • extra - náročnější úkoly, které vyžadují více času. Jedná se např. o referáty apod.
  •  
  •  

Každý předmět má svoji barvu, např. český jazyk je červený, matematika žlutá,

přírodověda  modrá a vlastivěda zelená.

Po splnění povinného úkolu, dle výběru žáka, si vybarví u svého jména příslušný předmět.

Učitel má pak přehled, které předměty si žáci vybrali nejdříve a jestli jsou s prací hotoví.

Poté si mohou vybrat volitelné a nakonec extra úkoly.

Žáci jsou potom hodnoceni body. Nejvíce mohou získat 7 bodů.

Za povinné úkoly získají  3 body,

za volitelné 1-2 body  a za splnění extra úkolu 2 body.

Získané body si pak žáci zaznamenávají do daltonského metru.

 

 

PRACOVNÍ TABULE - ÚKOLY

 

Jméno

ČJ

M

VL

Volitelné

Extra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

 

     Jméno:                                                                TABULKA - DALTONSKÉ METRY

1

2

3

4

5

6

7

8

9

11

12

13

14

15

16

17

18

19

21

22

23

24

25

26

27

28

29

31

32

33

34

35

36

37

38

39

41

42

43

44

45

46

47

48

49