PUZZLE - ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE

Vyučující vytiskne zadání úkolů a texty úkolů rozstříhá. Žáci pracují ve skupinách. Každá skupina dostane úkol, jehož text nejdříve musí složit.

 

                

  klikni

 

PUZZLE - Vesmír      

 

 klikni

                                      

 

 

ŠIFROVÁNÍ -   Přes jedno písmeno

Šifrovaný úkol: Vyjmenujte typické zástupce rostlin a živočichů žijících v tropickém podnebném pásu.

 

V  A  Y   E  J  R  M  V  E  B  N  Z U  M  J  I  T  O  E  L  T  L  Y  Š  P  Z  I  M  C  N  K C  É  D  Z  W  Á  X S  S T  Q  U  F  P  G  C  H  E  U  R  J  O L  S Y  T  B  L  M  I  K  N  D  A  M  Ž  R  I  U  V  I  O  K Č  K  I  O  C  M  H  Á  Ů  Č  Ž  G  I  Š  J  G  Í  J  C  O  Í  L  CH  I  V Q  T  Y  R  G  O  B  P  H  I  Ý  C  J  K  Í  É  Č  M  A  P  A  O  G  D  M   N  L  E  J  B  M   N  S  É  R  M   Ř  P  B  Á  C  S  V  U

 

HÁDEJ, NA CO MYSLÍM?

Vyučující začne hru výzvou: „Hádejte, na co myslím!“ Žáci kladou otázky, učitel odpovídá pouze ano – ne.
Příklad: opakování učiva „Život v různých podnebných pásech“ (učivo 5. ročníku)
Myšlený pojem: velbloud
Otázky, odpovědi:                 Je to živé?    Ano
Je to rostlina?   Ne
Je to živočich?   Ano
Žije v naší republice?  Ne
Má bílou barvu?   Ne
Je hnědý?    Ano
Žije na poušti?   Ano
Má dva hrby?   Ano
Je to velbloud?   Ano

Žákovi, který uhádne myšlený pojem, můžeme zapsat bod. Obvykle přebírá roli učitele.
 

BALÍČEK

Žáci s učitelem sedí v kruhu. Za doprovodu písně (vhodné je vybrat píseň s přírodovědnou tématikou), koluje obálka nebo krabička s úkoly, obrázky a přírodovědnými pojmy. Vyučující nečekaně přeruší zpěv. Žák, který drží obálku (krabičku), si vylosuje jednu kartu. Splní úkol, popíše obrázek nebo vysvětlí pojem a uvede ho do souvislostí.
Kdo neví, dá fant, který musí „vykoupit“ splněním úkolu zadaného učitelem. (např. vyhledat několik informací na téma, které si vylosoval v obálce).

 

EMPATIE

Žáci s učitelem sedí v kruhu, každý má papír a tužku. Úkolem každého hráče je vcítit se do myšlení druhých a napsat vždy to, co podle něj napíše nejvyšší počet ostatních. 
Při závěrečném hodnocení dostane hráč tolik bodů, kolik spoluhráčů napsalo stejnou odpověď jako on.

Příklady věcí, které žáci zapisují: bylina, strom,zvíře, měsíc v roce, hornina, planeta, část lidského těla apod.

 

NAPIŠ CO NEJVÍC!

Každá skupina dostane tabulku . V časovém limitu jednotlivé skupiny zapisují co nejvíce názvů zvířat a dělí je podle předepsaných kategorií.
Po vypršení časového limitu každá skupina sečte všechny názvy, které zapsala do tabulky. Zařazení zvířat do skupin kontrolujeme společně. Každá skupina sčítá všechna správně zařazená zvířata a za každé si připíše bod.
Vítězí skupina s nejvyšším počtem bodů.

 

ŽIVÉ PEXESO

Zvolíme tři žáky - hadače, které prozatím odešleme na chodbu. Žáci ve třídě utvoří dvojice a zvolí jednoduchý pohyb nebo zvuk, který charakterizuje určité zvíře. Vyučující kontroluje, jestli některé dvojice nemají příliš podobné signály. Poté se žáci rozestoupí v prostoru třídy tak, aby jedinci z dvojice nebyli vedle sebe. Dřepnou nebo si sednou na zem (koberec).
Hadače pozveme do místnosti a začíná známá hra pexesa. První hadač vyvolá jednoho z hráčů, kteří představují „obrázky pexesa“. Ten předvede smluvený signál. První hadač určí nějakého dalšího hráče a ten také předvede svůj signál. Pokud jsou signály stejné, hadač našel dvojici. Žáci této dvojice se postaví za toho, kdo je našel. První hadač pokračuje v hledání dalších párů. Pokud jsou signály rozdílné, na řadě je druhý hadač.
Vítězem je hadač, který našel nejvíce dvojic. 

 

TAJENKY, DOPLŇOVAČKY, SKRÝVAČKY, PŘESMYČKY. OSMISMĚRKY