Kostka
Kostka - Popis metody
Popiš: Podívej se na předmět (námět) zblízka a popiš, co vidíš (barvy, tvary, typické znaky).
Porovnej (srovnej): Čemu se téma podobá, od čeho se téma liší.
Asociuj: Nač si při tématu vzpomeneš, co ti téma připomíná.
Analyzuj: Z čeho to je, z čeho se to skládá, jak je to udělané (když nevíš, pokus se něco vymyslet).
Aplikuj: K čemu se to hodí, co bys s tím mohl udělat, jak to můžeme použít.
Argumentuj pro a proti: Zaujmi stanovisko (můžeš použít jakékoli argumenty – logické i pošetilé).
Žáci si ze šesti stran mohli vybrat tři strany nebo házet kostkou. Každou stranu zpracovávali tři minuty.
Na závěr si jednotlivé strany kostky žáci přečetli ve dvojicích, tj. např. každý vybral dvě, které považoval za nejzdařilejší, a přečetl je spolužákovi. Někteří žáci sami přečetli některou ze stran kostky nahlas.
Charakteristika metody
Cílem metody Kostka je ukázat problém z různých pohledů – není pouze jedna strana mince, dokonce ani dvě strany. Může jich být i více – v našem případě je žákům postupně zadáváno právě šest různých pokynů, jejichž prostřednictvím mohou problematiku zkoumat, přičemž je využit symbol hrací kostky s šesti stranami. Důležité je, jak oni sami na danou věc nahlížejí.
.